Skolen, der næsten er for god til at være sand

hojskolen259I Løgumkloster i det centrale Sønderjylland ligger en højskole, som er på jagt efter sin ide. I februar 2014 omtalte litteraturforskeren, lektor ved Syddansk Universitet, Lars Handesten i KD (22. 2. 2014) højskolen som en skole, ”der næsten er for god til at være sand”.

Skolen har været højskole siden 1960, men stoppede for et par år siden. Nu er der etableret en skolekreds af borgere i Løgumkloster, som stadig vil have en højskole i deres midte. Og det har de sådan set allerede, for de ejer højskolens bygninger, som er fuldt udrustede med alt fra teskeer til højskolesangbøger, 61 sengepladser og lærerboliger.

Men en højskole skal bygge på en ide, et formål, en nødvendighed, som både har remtræk til virkeligheden og kan tiltrække unge mennesker på lange kurser. Ideen skal samtidig være så god, at den kan generere en startkapital på et par mio. kr., men det kan de fleste gode ideer som bekendt.

Men hvilken ide? Løgumkloster er velsignet med en afstand på over 300 km til København og over 200 km til Hamborg. Det kan være en fordel. Samtidig er der 20 km til Nationalpark Vadehavet. Den dansk-tyske grænse er også lige ved siden af. Løgumkloster er en by med solid klassisk og kirkelig dannelse. Sagt på en anden måde – vi taler om en by, som kan sit Fadervor og mere til, og derfor også kan bære større visioner end de mest jordnære.

Borgerne og især skolekredsen i Løgumkloster lytter gerne til gode ideer, som måske, men ikke nødvendigvis, tager udgangspunkt i stedet, hvor vi er, nemlig krydspunktet mellem enestående natur, et stærkt kulturliv, Tønder Festival, nærhed til Tyskland og god afstand til de store metropoler. Skolekredsen lytter også til andre ideer, som fostres af mennesker med hovedet i den 7. himmel og fødderne solidt plantet i sønderjysk muld. Kort sagt: Det vi ikke selv har tænkt på.

Skolens rammer er fantastiske, et arkitektonisk homogent bygningskompleks i tegl fra hhv. 1960 og 1991 med gode lokaler til foredrag og musik (nyindrettet lydstudie fra 2015). I de sidste par år er der også sket bygningsmæssige forbedringer, så skolen er i en god standard.
Den er en af Danmarks mindst belånte højskoler og står klar til at blive taget i brug.

Derfor vil skolens bestyrelse gerne høre fra mennesker eller en folkelig, kirkelig eller anden organisation, der vil noget med de unge, og som har en god og bæredygtig idé til en ny højskole, der kan trives og finde sig hjemme midt i Verden i Løgumkloster.

Henvendelse til højskolens formand Elsemarie Dam-Jensen, mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Udskriv E-mail

Etableringen af Løgumkloster Højskole sker med støtte fraLokale Aktionsgrupper Tønder og Tønder/Haderslev LAGlogo